I hverdagen:Produkter:Etikk:Bakgrunn:Oppskrifter:Engasjement:Norsk Vegetarforening:Januar 16, 2007Melk gjør teen mindre sunn
Under overskriften "Ikke drikk te med melk!" forteller NRK.no om ny forskning som kan være interessant også for veganere. Ifølge tyske forskere ødelegger nemlig melk teens positive effekt på hjertet. Sort te får blodårerne til å slappe av, og utvide seg, og dermed stabilisere blodtrykket, skriver NRK. Proteiner i melk, kaseiner, blokkerer derimot for denne positive effekten.
Januar 11, 2007Fakta om omega-3 for veganere på VG.no
I takt med at stadig fler blir interessert i veganisme nevner også mediene vegan livsstil stadig oftere. Sist ut er VG.no, som denne uken i en artikkel om omega-3-fettsyrer har med et par avsnitt om vegane kilder til omega-3. VG trekker spesielt frem linfrø, raps og valnøtter som nyttige kilder til omega-3.
November 01, 20061. november - verdens vegandag!
1. november er den internasjonale vegandagen. På verdensbasis finnes det hundretusener av veganere, altså vegetarianere som ikke spiser noen animalske produkter. Begrepet veganisme er over 60 år gammelt, og i dag finnes det anslagsvis 10.000 veganere i Norge. Norsk Vegetarforening gratulerer alle veganere med dagen - som du kan lese mer om på den engelskpråklige siden www.worldveganday.org
Juni 26, 2006Melk - bedre enn sitt rykte?
Helseaspektet ved melkedrikking er fortsatt omdiskutert med temmelig bastante meninger på begge sider. I begynnelsen av juni skrev vi om en engelsk avisskribent som tok for seg både positive og mindre positive sider ved melkedrikking. Nå kan du lese et motinnlegg fra en representant for det britiske Opplysningskontoret for melk på the Guardian's nettside. I motinnlegget fokuseres det på vitaminer, proteiner og mineraler som finnes i kumelk.
Juni 11, 2006Veganisme motvirker diabetes
En ny amerikansk undersøkelse viser at en vegansk diett med mye fiber og lite fett reduserer blodtrykket og kolesterolnivået hos diabetes2-pasienter som fulgte en vegansk diett. Pasientene gikk også markant ned i vekt. Undersøkelsen er utført av den vegetariske helseforeningen PCRM (Physicians Committee For Responsible Medicine), med støtte fra Den amerikanske diabetesforeningen og Georgetown University. Den fremlegges denne uken av en prominent vegetarisk lege hos American Diabetes Association's vitenskapelige kongress.
Juni 10, 2006Kumelk - sunt eller ikke?
I The Guardians spørsmål-spalte tar Bibi van der See for seg ulike aspekter ved å bruke kumelk som menneskemat. På den ene siden mener hun det er absurd å si at kumelk "ikke er ment å være menneskemat" - for hva slags mat er vel "egentlig" ment for mennesker, dersom man ser bort fra religiøse synspunkter? På den andre siden påpeker hun at forekomsten av benskjørhet er langt høyere i det melkedrikkende vesten enn i verden ellers. Hele artikkelen finner du her.
April 17, 2006Ny vegansk kampanje mot melk
Under overskriften "Du kan dø av melk" refererer VGs nett-sider til et intervju med Paul McCartneys kone Heather Mills-McCartney. McCartney hevder at hun ble kurert av en alvorlig infeksjonssykdom etter at hun sluttet å drikke melk, og hun er en av støttespillerne til den kommende kampanjen "White Lies" som lanseres i mai. Bak "White Lies" står Vegetarian & Vegan Foundation, som ønsker å rette søkelys mot kontroversielle sider ved å bruke kumelk som menneskemat.
Mars 28, 2006Vegansk sjokolade ikke vegansk allikevel
ICA tilbakekaller all mørk sjokolade av merket Euroshopper fordi det er funnet melk i sjokoladen, som i utgangspunktet ikke skulle inneholde melk. "Personer som ikke tåler melk bør derfor ikke spise produktet" skriver Matportalen - som glemmer å nevne at det også er tusenvis av veganere og vegetarianere i Norge som ikke drikker melk av hensyn til dyrene, og som heller ikke vil spise sjokolade med melk.
Mars 16, 2006Fører meieriprodukter til eggstokk-kreft?
En nylig utgitt rapport fra Harvard School of Public Health viser at sjansen for livmorskreft øker hos kvinner som får i seg mye laktose, også kjent som melkesukker. Analysen er basert på 12 studier, og omfatter over 550.000 deltakere, hvorav 2100 utvikler kreft i eggstokkene. Blant kvinner som får i seg mer enn 30 gram laktose daglig var det 19% økt risiko for å utvikle kreft i eggstokkene. 30 gram laktose tilsvarer omtrent tre glass melk. (Kilde: PCRM)
Mars 05, 2006Fire veganske alternativer til melk
Den anerkjente britiske avisen The Guardian har denne helgen en oversikt over syv alternativer til vanlig kumelk. Fire av disse er veganske, nemlig soya-, havre-, ris-, og kokosmelk. I tillegg kommer bøffel- og geitemelk. artikkelen forteller om styrker og svakheter ved de ulike melkesortene, både hva kalsium-, fett-, protein- og vitamin-innhold omtales på en oversiktlig måte. Visste du for eksempel at man kan lage havremelk ved helt enkelt å blande en del havre med tre deler vann, la det stå over natten og så sile ut havremelken med en vanlig sil? (Kilde: The Guardian)
Februar 21, 2006Veganer saksøker McDonalds
På Aftenpostens nettsted www.forbruker.no kan du nå lese om en amerikansk veganer som vil saksøke McDonald's fordi de har tilsatt melkeprodukter i sin pommes frites uten å informere kundene om det: www.forbruker.no/pengenedine/dinerettigheter/article1229234.ece
| ||